Kan ik de kosten voor een alarm vergoed krijgen via mij zorgverzekering?
Een tegemoetkoming ontvangen voor een persoons alarm hangt af van een aantal factoren:
>> Senioren: Raadpleeg uw huisarts, deze kan samen met u bepalen of het in uw geval mogelijk is om in aanmerking te komen voor een vergoeding voor uw personenalarmering (z.g.n. indicatie). Zonder deze indicatie en verklaring van de huisarts wordt een personenalarmering niet vergoed door uw zorgverzekeraar.
Wanneer er wél een medische indicatie voor personenalarmering wordt afgegeven door uw huisarts dan kunnen (een deel) van de kosten door uw zorgverzekeraar worden vergoed. Raadpleeg hiervoor uw eigen zorgverzekering!
Let goed op, want alleen de kosten die u maakt voor de aanschaf van de apparatuur worden (gedeeltelijk) vergoed door de verzekeraar, abonnementen en andere kosten die u maakt zijn voor uw eigen rekening. Daarom bij ons ook GEEN abonnement!
NB raadpleeg eerst uw eigen zorgverzekering welke eisen zij stellen aan uw declaratie om teleurstelling te voorkomen. Bijvoorbeeld:VGZ wil alleen met speciale keurmerken of een contractor samenwerken.
de overheid zegt op hun website hierover:
- https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorg-en-ondersteuning-thuis/vraag-en-antwoord/wanneer-krijg-ik-personenalarmering-voor-thuis-vergoed
- https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorg-en-ondersteuning-thuis/vraag-en-antwoord/zijn-medische-hulpmiddelen-opgenomen-in-het-basispakket
>> Patiënten met dementie, narcolepsie en epilepsie & mensen met een andere beperking kunnen ook aanspraak maken op vergoeding van de kosten van personenalarmering, als zij door ziekte of gebrek een verhoogd risico lopen in een noodsituatie terecht te komen.
Volgens de geldende voorwaarden is de apparatuur bestemd voor gehandicapten/mensen met een beperking:
• die in geval van nood onmiddellijk medische of technische hulp van buitenaf moeten inroepen, • EN die gedurende langere tijd op zichzelf zijn aangewezen, • EN van wie niet kan worden verwacht dat ze in een noodsituatie de telefoon zelfstandig kunnen bedienen.
Raadpleeg hiervoor uw huisarts en zorgverzekering.
Kortom
Of een seniorenalarm wordt vergoed door de verzekeraar, hangt af van verschillende factoren, waaronder het type verzekering dat u heeft en de voorwaarden van die verzekering. Om er zeker van te zijn of u in aanmerking komt voor vergoeding, is het belangrijk om contact op te nemen met uw verzekeraar en de voorwaarden van uw polis te raadplegen. Ze kunnen u precies vertellen of een seniorenalarm in uw situatie wordt gedekt en, zo ja, onder welke voorwaarden.
Wat wordt er precies vergoed?
Dit verschilt per zorgverzekeraar, maar bij de meeste zorgverzekeraars die een seniorenalarm vergoeden krijgt u de alarmknop zelf vergoed, maar de abonnementskosten meestal niet. Dit betekent dat de kosten voor de simkaart in de alarmknop meestal niet vergoed worden. Onderhoud, begeleiding en instructies worden soms wel vergoed.
Neem hiervoor concact op met uw zorgverzekeraar of kijk op hun website of hier meer informatie over gegeven wordt.
Hoe vraag ik vergoeding aan bij de verzekering?
Indien uw zorgverzekeraar een seniorenalarm vergoedt dient u naar de site te gaan van uw zorgverzekeraar voor het aanvragen van de vergoeding. Houdt u er rekening mee dat u in ieder geval een verklaring van de huisarts nodig heeft.
Ook kan het zijn dat u een offerte of factuur in moet dienen. Neemt u hiervoor contact met ons op door een mail te sturen naar klantenservice@push4care.nl
Is er een voorbeeldbrief die ik kan gebruiken naar de verzekeraar?
Hieronder een opzet voor een brief die u zou kunnen gebruiken voor een declaratie bij de verzekeraar. U moet ervoor zorgen dat ze alle relevante details, zoals de aankoopdatum, aankoopprijs en polisgegevens, invullen voordat ze de brief verzenden. Het is ook een goed idee om kopieën van de facturen en ontvangstbewijzen van de aankoop bij de brief te voegen om het declaratieproces te vergemakkelijken.
[Uw Naam][Uw adres]
[Postcode en Plaats]
[Polisnummer]
[Telefoonnummer]
[E-mailadres]
[De Datum]
[Naam Verzekeringsmaatschappij]
[T.a.v. De Afdeling Declaraties]
[Adres Verzekeringsmaatschappij]
[Postcode en Plaats Verzekeringsmaatschappij]
Betreft: Declaratie aanvraag voor het Push4Care Seniorenalarm
Geachte heer/mevrouw,
Ik schrijf om een declaratie aan te vragen voor het Push4Care Seniorenalarm dat ik onlangs heb aangeschaft. Als verzekerde bij uw organisatie met polisnummer [Polisnummer van Uw Klant], geloof ik dat dit seniorenalarm een waardevolle bijdrage levert aan mijn veiligheid en welzijn.
Hier zijn de details met betrekking tot de aankoop van het Push4Care seniorenalarm:
- Product: Push4Care Seniorenalarm (Model: P4C-Q3 of P4C-Q7)
- Aankoopdatum: [Vul de aankoopdatum in]
- Aankoopprijs: [Vul de aankoopprijs in]
- Factuurnummer: [Vul het factuurnummer in]
Ik begrijp dat uw organisatie specifieke procedures en vereisten heeft met betrekking tot declaraties. Graag ontvang ik de benodigde formulieren en richtlijnen om deze declaratie correct in te dienen. Als er aanvullende documentatie vereist is, ben ik bereid om alle nodige informatie te verstrekken om dit proces te vergemakkelijken.
U kunt contact met mij opnemen via mijn telefoonnummer [Uw Telefoonnummer] of mijn e-mailadres [Uw E-mailadres] om verdere coördinatie te bespreken en eventuele vragen te beantwoorden. Ik waardeer uw aandacht voor deze zaak en hoop op een positieve reactie.
Dank u voor uw tijd en aandacht voor mijn verzoek.
Met vriendelijke groet,
[Uw naam]